בעלי העיתונים המפורסמים בארץ

סוגי עיתוניםשלום לכם היום הפוסט שלי יעסוק בבעלי העיתונים של ישראל היום ,ידיעות אחרונות , הארץ ומעריב ואיך הם עונים על הגדרת בעלות צולבת.                                                                             אז בואו נתחיל!

ידיעות אחרונות הוא עיתון ישראלי היוצא לאור החל ב-11 בדצמבר 1939. משנות ה-70 הוא הנפוץ ביותר מבין העיתונים אשר נמכרים בישראל. עד חודש יולי 2010 היה גם הנפוץ ביותר בין כלל עיתוני ישראל, אז איבד את המקום הראשון לטובת החינמון "ישראל היום".

בעלי העיתון ידיעות אחרונות הם משפחת מוזס 85.8% ו14.2% חברת בראון-פישמן תקשורת וחלק בנאמנות. מוזס היא  משפחה ישראלית בעלת שליטה ועוצמה בעולם התקשורת והעסקים בישראל. בעיקר ידועים בני המשפחה כבעלי השליטה של העיתון "ידיעות אחרונות" וכבעלי שליטה על חברות ישראליות שונות.תוצאת תמונה עבור משפחת מוזס

הארץ הוא היומון הוותיק ביותר הפועל בישראל. נוסד בשנת 1918 ונקרא בשם הנוכחי החל משנת 1919. העיתון היה בבעלות משפחת שוקן מאז שנת 1935, ובשנים האחרונות נמכרו 40% ממניות קבוצת הארץ, החברה שמוציאה אותו לאור, לאלפרד דומונט (20%) ולאוניד נבזלין (20%). העורך הראשי כיום הוא אלוף בן ומנכ"ל קבוצת הארץ הוא רמי גז. נכון ל-2016שיעור החשיפה של העיתון הוא 4.6% בימות השבוע ו-6.4% בסוף השבוע.                                                                   משפחת שוקן היא בעלי העיתון הארץ, הוצאת הספרים "הוצאת שוקן" ומפעלי מו"לות נוספים.  לאוניד בוריסוֹביץ' נֶבְזְלִין ( נולד ב-21 בספטמבר 1959) הוא אוליגרך יהודי רוסי, מראשי חברת הנפט לשעבר יוקוס. בשנת 2011 רכש 20% ממניות העיתון "הארץ".תוצאת תמונה עבור משפחת שוקןתוצאת תמונה עבור לאוניד בוריסוביץ

מעריב הוא עיתון יומי ישראלי שיוצא לאור בישראל מאז 15 בפברואר 1948. העתון נוסד על ידי קבוצת עיתונאים, בראשות עזריאל קרליבך, שפרשו מ"ידיעות אחרונות". בשנות ה-50 וה-60של המאה ה-20 היה העיתון הנפוץ בישראל, אך לאחר מכן הפך להיות השני בתפוצתו בין העיתונים הנמכרים בישראל, לאחר "ידיעות אחרונות". עד שנות ה-90 של אותה מאה הוא נשלט על ידי חברה בבעלות העיתונאים אך מאז עברה החברה לשליטתם של משקיעים, והיה עד לשנת 2012 בבעלותה של "מעריב החזקות בע"מ", הנסחרת בבורסה לניירות ערך בתל אביב.

באפריל 2014 נמכר העיתון לקבוצת "ג'רוזלם פוסט" שבשליטת אלי עזור, שאיחד אותו עם השבועון סוף שבוע, ושינה את שמו ל"מעריב השבוע" מהדורת סוף השבוע של העיתון, החל מ-2 במאי 2014 מוזגה עם השבועון "סופהשבוע", והמהדורה המשולבת מופיעה תחת השם "מעריב סופהשבוע". אלי עזור (נולד ב-28 באוגוסט 1958 בתל אביב) הוא איש עסקים ישראלי, בעל אחזקות רבות בתחום התקשורת ומו"ל של "ג'רוזלם פוסט", "מעריב" ועיתונים נוספים.תוצאת תמונה עבור אלי עזור

ישראל היום הוא עיתון יומי ישראלי המחולק בחינם (חינמון) שיוצא לאור מאז 30 ביולי 2007. מתחילת שנת 2011 הוא העיתון בעל שיעור החשיפה הגבוה ביותר בקרב העיתוניםהישראליים היומיים בימי חול.

מאז הקמתו נמצא העיתון בבעלותו של איל ההון האמריקאי שלדון אדלסון.                        שלדון גארי אדלסון (נולד ב-1 באוגוסט 1933) הוא איש עסקים יהודי-אמריקאי, בעל השליטה בחברת "לאס וגאס סאנדס", שמחזיקה בבתי מלון ובתי קזינו מפוארים בעיר לאס וגאס בארצות הברית, באי מקאו שבסין, בסינגפור ובוייטנאם. הוא בעליו של העיתון ישראל היום, ובעל שליטה באתרי החדשות nrg ומקור ראשון.

עכשיו התייחס למושג "בעלות צולבת" והקשר אותו לבעלי העיתונים.

בעלות צולבת היא מושג בכלכלה בעלת מספר משמעויות בתחום ההגבלים העסקיים. במשמעות אחת, המושג מתייחס למצב בו חברות המתחרות זו בזו בשוק אחד הן בעלים משותפים במיזם אחר. במשמעות אחרת, המושג מתייחס למיזוג אופקי בשווקים משיקים, כלומר למצב בו חברה משקיעה במתחרה שלה, בשוק משיק, ובמיוחד בתחום התקשורת לרוב, המושג "בעלות צולבת" מתייחס למקרים בהם שיתוף הפעולה בין החברות בבעלות משותפת היא מינורית, למשל מכיוון שהבעלות באחת החברות היא חלקית.

מה שאומר שבעלי העיתונים לא עוסקים אך ורק בפרוייקט אחד אלא שואפים לעוד ועוד ואחראים על עוד הרבה פרוייקטים.                                                                                                               בכדי להבין זאת טוב יותר אצרף את מפת הבעלויות שמציגה את כל בעלי התאגידים במדינת ישראל.    מקווה שנהנתם מהפוסט נתראה בפעם הבאה!

מפת הבעלויות בתקשורת הישראלית, 2016

כתיבת תגובה